موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک چیست؟ موشن گرافیک نقطه تلاقی انیمیشن و طراحی گرافیک محسوب می‌شود. با استفاده از موشن گرافیک می‌توان پیام خود را در قالب تصاویر گرافیکی متحرک به مخاطب منتقل نمود.

از محتوای متنی ساده گرفته، تا اینفوگرافیک‌های خلاقانه و روش‌های تولید محتوای ویدیوی، همه این تکنیک‌ها برای افزایش اطلاعات کاربران استفاده می‌شود. اما کدام‌یک تاثیرگذاری بیشتری دارد؟ تصور کنید ۱۰ دقیقه وقت دارید تا درباره یک کسب‌ و کار اطلاعات بیشتری بدست بیاورید. آیا ترجیح می‌دهید این ۱۰ دقیقه را صرف خواندن یک مطلب ۱۵۰۰ کلمه‌ای کنید یا دو الی سه موشن گرافیک کوتاه ببینید؟ بنظر شما کدامیک بیشتر در ذهنتان ماندگار می‌شود؟

طبیعتا تماشای ویدیو به دلیل درگیر کردن حواس مختلف، از جمله شنیداری و دیداری، ارتباط نزدیک‌تری با ما ایجاد می‌کند. این یعنی شما در ذهنتان تصویر بیشتری از یک ویدیو خواهید داشت. به همین دلیل است که لوگوموشن‌ها و لوگوهای سه بعدی بیشتر برای مخاطب جذابیت دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با یکی از تکنیک‌های جذاب تولید محتوای ویدیویی یعنی موشن گرافیک آشنا شوید و زیر‌ و بم آن را بشناسید. با ما در وب سایت لوگو داک، همراه باشید.

موشن گرافیک چیست و چه اهمیتی دارد؟

تکنیک استفاده از فریم‌های مختلف گرافیکی برای تولید ویدیو به تکنیک Motion Graphics معروف است که از دهه ۵۰ میلادی معرفی شد. این تکنیک که امروزه جایگاه ویژه‌ای در دنیای تبلیغات و تولید محتوا دارد، به متحرک‌سازی هر تصویر گرافیکی گفته‌ می‌شود.

امروزه برای تعریف موشن گرافیک، تکنیک‌های ساختن تصاویر و اشیا متحرک برای ایجاد یک فیلم، تبلیغات، ویدئو کلیپ، انیمیشن و غیره نیز به‌کار برده می‌شود. به‌طورکلی، این فناوری از ترکیب عناصر گرافیکی، صوتی و حرکتی برای نشان دادن یک داستان، ایده، مفهوم و یا انتقال اطلاعات، استفاده می‌کند. گرافیک متحرک معمولاً در تبلیغات، فیلم‌های آموزشی، تصاویر تبلیغاتی، انیمیشن‌های کودکانه و تولید محتوا برای وبسایت‌ها استفاده می‌شود.

مسلما در دنیای امروز که اکثر‌ افراد پرمشغله هستند و زمان زیادی برای دریافت حجم بالایی از اطلاعات ندارد، استفاده از ویدیو‌ها می‌تواند مخاطب را به نحو احسن درگیر کند. این به این خاطر است که در زمان تماشای ویدیو، حواس بیشتری از مخاطب درگیر محتوا خواهد شد.

موشن گرافیک به دلیل قابلیت جذب بیشتر مخاطبان و ارائه یک تجربه تصویری دینامیک و جذاب، کمک می‌کند مفهومی که می‌خواهید در کمتر از چند دقیقه به‌خوبی ملکه ذهن مخاطب شود. این فناوری به کمک تصاویر حرکتی و صوتی، مخاطبان را به سمت هدف مورد نظر جذب می‌کند و درک پیام را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. همچنین، استفاده از گرافیک متحرک در تبلیغات و فیلم‌های تبلیغاتی، باعث افزایش فروش و بهبود هویت برند می‌شود. این یعنی اگر می‌خواهید در ذهن مخاطب خود جایگاه بهتری داشته باشید، باید موشن گرافیک را به ابزارهای مارکتینگ خود راه دهید. بیایید بیشتر درباره جایگاه این تکنیک جذاب، بدانیم.

بخوانید، طراحی لوگو برای رستوران

مزایا موشن گرافیک چیست؟

بر اساس گزارش‌های موسسات بازاریابی محتوا، سه چهارم بازاریابان، تولید محتوای ویدئویی را در برنامه محتوایی خود می‌گنجانند. منظور از تولید محتوای ویدئویی صرفا ویدئوهای حرفه‌ای با گرافیک بالا نیست. استفاده از موشن گرافیک در استراتژی تولید محتوا شما را یک سر و گردن از رقبا بالاتر می‌برد. در ادامه با مزایای موشن گرافیک برای بازاریابی محتوا و مدیریت رسانه‌های اجتماعی آشنا می‌شویم.

مزایا موشن گرافیک

استفاده از موشن گرافی محتواهای خسته کننده را جذاب‌تر می‌کند

در دنیای دیجیتالی امروز که مخاطبان با بمباران اطلاعات رو به رو هستند، بسیاری از داده‌ها به چشم مخاطب جذابیتی دارند و به راحتی از آن‌ها عبور می‌کنند. با استفاده از طراحی موشن گرافیک می‌توان داده‌های خسته کننده را به روش جذابی برای مخاطب به تصویر کشید. ویدووهای موشن گرافیک کوتاه هستند و مستقیماً به اصل مطلب می‌پردازند.

موشن گرافیک باعث ایجاد و افزایش آگاهی از برند می‌شود

در یک بازار اشباع شده، داشتن هویت برند قوی، سهم بازار را به نفع کسب و کار شما افزایش می‌دهد. با تولید موشن گرافیک، می‌توانید هویت برند خود را به روش جذابی بسازید.هر بار که فردی با ویدئوهای موشن گرافی شما روبرو می‌شود، فوراً برند را تشخیص می‌دهد و توجه بیشتری به آن می‌کند.

موشن گرافیک کارآمد و مقرون به صرفه است

موشن گرافیک اطلاعات پیچیده به شکلی ارائه می‌دهد که افراد عادی بازار هدف شما به راحتی بتوانند آن را درک کنند. از طرفی تولید ویدئوی لایو اکشن بسیار گران است و نیاز به تجهیزات و استودیو دارد. اما تولید موشن گرافی تبلیغاتی هزینه‌ای جز یک سیستم مناسب طراحی گرافیک ندارد.

جایگاه ویدیو و گرافیک متحرک در دنیای دیجیتال مارکتینگ

شاید بتوان گفت یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، موشن گرافیک است چرا که در جذب مخاطبان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. با توجه به رشد روزافزون تبلیغات آنلاین و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، استفاده از موشن گرافیک برای تولید ویدیو‌ها یا تیزرهای تبلیغاتی، آموزشی و… بسیار مؤثر و کاربردی است. با این روش، می‌توانید تاثیر چشمگیری در جذب مخاطب به سمت برند خود داشته و در کنار افزایش فروش، برند خود را محبوب و محبوب‌تر کنید.

از گرافیک متحرک در طراحی صفحات لندینگ وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. این موضوع از زمانی رایج شد که کسب‌وکارها متوجه سرعت بالای انتقال اطلاعات به کمک موشن گرافیک شدند. برخی این شاخه از تولید محتوا را نیز یک ابزار ارتباطی فوق‌موثر می‌دانند که روزبه‌روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود.

در حال حاضر، تولید ویدیو خصوصا با تکنیک گرافیک متحرک، به یکی از مشاغل پردرامد در حوزه بازاریابی دیجیتال نیز تبدیل شده است. این یعنی اگر علاقه‌مند به تولید محتوا و تاثیرگذاری در تبلیغات دیجیتالی هستید، می‌توانید به این حوزه به عنوان یک شغل با درامد بالا فکر کنید. دلیل اصلی بالا بودن درامد موشن‌ گرافیست‌ها نیز به محبوبیت آن در دنیای دیجیتال مارکتینگ برمی‌گردد. به بیان دیگر، چون گرافیک متحرک و ویدیوها نهایتا منجر به جذب و تحت‌تاثیر قراردادن مشتریان به‌صورت گسترده می‌شود، فروش یک کسب و کار را دگرگون می‌کند. نتیجتا این دگرگونی درامد کل کسب‌وکار را تحت‌الشعاع قرار داده که موشن ‌گرافیست‌ها از آن بی‌نسیب نمی‌مانند.

تفاوت اینفوموشن و موشن گرافیک

اینفوموشن یا همان اینفوگرافیک متحرک، به مجموعه‌ای از تصاویر و اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص اشاره دارد که با هدف برقراری ارتباط با مخاطبان و ارائه اطلاعات به آن‌ها طراحی شده است. این تکنیک بیشتر بر تمرکز یک فریم خاص اما متحرک اشاره دارد، در حالی که موشن گرافیک، ترکیبی از تصاویر، متن و صدا است که با استفاده از جلوه‌های ویژه و حرکت‌های گرافیکی، در جذب توجه مخاطبان و بیان پیام بهتر از اینفوموشن عمل می‌کند. در واقع اینفوموشن یک زیرشاخه محدودتر با فریم‌ها و صداهای به‌مراتب کمتر از موشن گرافیک است.

بنابراین، می‌توان گفت اگر به دنبال پیاده‌سازی ایده‌های اینفوگرافیک خود به‌صورت متحرک هستید می‌توانید از اینفوموشن استفاده کنید که تولید آن از اینفوگرافیک آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

ببینید: نمونه کارهای لوگوهای حرفه‌ای

ابزارهای تولید موشن گرافیک

حال اگر تصمیم به تولید گرافیک متحرک گرفته‌اید، تا مخاطبان خود را تحت‌تاثیر قرار دهید، یا می‌خواهید از این تکنیک برای کسب درامد استفاده کنید، باید با ابزارهای تولید آن آشنا باشید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید گرافیک‌های ویدیوی خود را به‌صورت انحصاری تولید کنید، باید از ابزارهای جانبی تولید محتوای گرافیکی مثل ایلاستریتور و فوتوشاپ کمک بگیرید. ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند صرفا برای ویرایش و تولید ویدیوهای گرافیک متحرک هستند.

Adobe After Effects: وقتی پای تولید محتوای تصویری وسط باشد، چه متحرک چه ثابت، ادوبی همیشه حرفی برای گفتن دارد. به‌محض اینکه نام گرافیک متحرک بیاید، افتر افکت اولین ابزاری است که امکانات خود را به نمایش می‌گذارد. این نرم‌افزار از جمله محبوب‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای تولید موشن گرافیک است که برای ساخت انواع ویدئوهای تبلیغاتی، آموزشی، فیلم‌های کوتاه و… استفاده می‌شود. همچنین از این نرم افزار برای طراحی لوگوهای دوبعدی و سه بعدی نیز استفاده می‌شود.

Adobe premier: یکی دیگر از غول‌های ادوبی که ابزارهای قدرتمندی برای ویرایش ویدیو در اختیار شما می‌گذارد، ادوبی پریمیر است که می‌توانید به کمک آن گرافیک متحرک تولید و ادیت کنید.

Adobe Animate: آخرین ابزار گروه ادوبی که در تولید موشن گرافیک کمک شایانی به شما می‌کند، ادوبی انیمیت است. این ابزاری برای تولید گرافیک متحرک دو بعدی مناسب است که چیزی از امکانات مورد نیاز برای شما کم نمی‌گذارد. از این ابزار عموما برای ویدیوهای ساده‌تر استفاده می‌شود که طبیعتا کار با آن آسان‌تر از سایر ابزارها است.

Blender: برخلاف نرم‌افزارهای ادوبی که اگر نسخه پریمیوم آن را نخرید مجبور به استفاه از نسخه‌های کرک شده هستید، بلندر یک ابزار کاملا رایگان و قدرتمند برای تولید موشن گرافیک ۲ بعدی و موشن گرافیک ۳ بعدی است. از آنجایی که از این نرم‌افزاری برای مدل‌سازی نیز استفاده می‌شود، امکانات قابل توجهی می‌توان در آن پیدا کرد که گرافیک‌ متحرک‌های شما را جذاب‌تر می‌کند.

Cinema 4D: اگر فکر می‌کنید تسلط کافی تولید انیمیشن‌های ۲ و ۲.۵ بعدی را کسب کرده‌اید، وقت آن رسیده از نرم افزار Cinema 4D برای تولید موشن‌گرافیک‌های جذاب و حرفه‌ای استفاده کنید. این نرم‌افزار به عنوان یک ابزار پرطرفدار در صنعت تولید موشن گرافیک و انیمیشن شناخته شده است که در دو نسخه رایگان با محدودیت در ابزارها و پریمیوم با اشتراک ماهانه، قابل استفاده است.

Maya: نرم‌افزار مایا که بیشتر برای مدلسازی کاربرد داشت، در صنعت فیلمسازی و تولید انیمیشن نیز جایگاه خوبی کسب کرده است. این ابزار را می‌توان در رده تولید ویدیوها به سبک هالیود نیز دانست که بسیار حرفه‌ای‌تر از سایر نرم‌افزارهای معرفی شده خواهد بود.

Moho: ابزار Moho به شما این امکان را می‌دهد که مستقیما در داخل نرم افزار موشن گرافیک ترسیم کنید و خروجی ویدیویی بگیرید. همچنین می‌توانید با استفاده از براش‌ها و افکت‌ها به راحتی خروجی خود را طبیعی‌تر به دست آورید. به‌طورکلی، هر چیزی که در این ابزار اضافه یا ترسیم می‌شود، قابلیت متحرک‌سازی را دارد.

علاوه‌بر ابزارهای ذکر شده، نرم‌افزارهای متعددی برای تولید موشن‌گرافیک وجود دارند که بسته به سلیقه شما، سبک ویدیوی درخواستی، مقداری که می‌توانید برای ابزار هزینه کنید، سهولت استفاده از ابزار و… می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که یک سیستم حرفه‌ای برای کار گرافیک باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشد که در مقاله قبل توضیح داده‌ایم.

موشن گرافی یعنی چه

نکات طلایی برای تولید موشن گرافیک جذاب

اگر می‌خواهید با تولید ویدیو‌های گرافیک متحرک، انقلابی در کسب‌وکار خود ایجاد کنید، باید حواستان باشد نکات طلایی آن را دنبال کنید. در ادامه، به چند پیشنهاد برای بهبود موشن‌گرافیک‌‌ها و اثربخشی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم:

  • برای ساخت یک ویدئوی جذاب و متفاوت، از ترکیب متن، تصویر و صدا استفاده کنید تا حداکثر حواس کاربر را درگیر کرده باشید.
  • از جلوه‌های ویژه مانند ترکیب تصاویر، افکت‌های صوتی و … استفاده کنید تا چشم بیننده از ویدیوی شما برداشته نشود.
  • در طراحی موشن گرافیک، از رنگ‌های جذاب و زنده استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم روانشناسی رنگ‌ها را مطالعه کنید تا انتخاب بهتری از رنگ‌های مناسب داشته باشید.
  • از فونت‌های متفاوت و مناسب با مضمون ویدئو استفاده کنید. همچنین از یکنواختی فونت‌‌ها پرهیز کنید.
  • هماهنگی بین حرکت تصاویر، متن و صدا بسیار مهم است. سعی کنید قبل از گرفتن خروجی چندین‌بار این هماهنگی را بررسی کنید تا حتی صدم ثانیه اختلاف نداشته باشند.
  • استفاده از حرکات نرم و طبیعی، شکلی جذاب‌تر به ویدیو شما می‌دهد. البته که این موضوع به سبک و مضمون ویدیو نیز مرتبط است.
  • دقت به جزئیات و حرکات کوچک نیز در ساخت یک ویدئوی جذاب بسیار مهم است.
  • ویدیوی خود را در بستری منتشر کنید که می‌دانید بیشترین بازخورد را خواهد داشت.

آیا محتوای ویدیویی جایگزین سایر تکنیک ‌های تولید محتوا می‌ شود؟

موشن گرافیک به عنوان یکی از روش‌های تولید محتوا، توانسته است جایگاه خوبی در بازاریابی و تبلیغات آنلاین پیدا کند. این روش با استفاده از تصاویر، متن و انیمیشن‌های حرکتی، محتوایی جذاب و قابل فهم را برای کاربران ارائه می‌دهد. همچنین، گرافیک متحرک به دلیل جذابیت بالا و اثربخشی در جلب توجه کاربران، می‌تواند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای سایر تکنیک‌های تولید محتوا در بازاریابی و تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. شاید به‌زودی شاهد حذف تدریجی سایر تکنیک‌های تولید محتوا از جمله متنی و صوتی باشیم که جای خود را به موشن‌ گرافیک‌های خلاقانه داده‌اند.

اگر نیاز به اطلاعات در رابطه با سناریو موشن گرافیک دارید با ما تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز به لوگو دارد و نمی‌دانید هزینه‌های ساخت لوگو چقدر است با ما تماس بگیرید.

هزینه ساخت موشن گرافیک چقدر است؟

هزینه تولید و طراحی موشن گرافیک بسته به نوع موشن گرافیک و ثانیه آن متفاوت است. طبق انجمن طراحان گرافیک قیمت یک دقیقه موشن گرافی چیزی حدود 22 میلیون تومان است.

موشن گرافیک بهتر است یا اینفوگرافی؟

بسته به محتوایی که قصد ارائه آن را دارید باید بین اینفوگرافی و موشن گرافی دست به انتخاب بزنید. اما موشن گرافی به دلیل استفاده از محتوای پویا در مجموعه جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
سفارش و طراحی لوگو با لوگوداک
سفارش و طراحی لوگو با لوگوداک

سفارش طراحی لوگو

هزینه طراحی لوگو

نمونه لوگو

موشن گرافیک