لوگو شامل حروف، اشکال یا تصاویر هست که نمادی از یک کسب و کار و بیزینس هستند. گاها لوگوها ترکیبی ساخته میشوند، گاها سه بعدی شده یا حتی به سادهترین حالت ممکن خلق میشوند. از آنجایی که در هر کسب و کاری لوگو اولین چیزی هست که مشتری میبیند، نحوه طراحی آن هم اهمیت زیادی دارد. شاید بخواهید بدانید انواع لوگو چیست؟ با این مطلب همراه باشید زیرا ما به معرفی و بررسی انواع سبک های لوگو پرداخته و چندین مثال از انواع لوگوهای مطرح ارائه میکنیم. ما در ادامه به معرفی انواع روش های طراحی لوگو با جزئیات میپردازیم:
- لوگو امبلم
- تایپوگرافی
- لوگو تصویری (پیکتوگرام)
- لوگو مینیمال
- لوگو سه بعدی
- لوگو انتزاعی
- لوگو ترکیبی
- لوگو مسکات
- لوگو مونوگرام
لوگو امبلم
طبق تعریف انواع لوگو باید گفت آرمهایی که شعار، سبک یا تاریخچهای از کسب و کار را ارائه میکنند، به عنوان لوگو امبلم شناخته میشوند. یکی از معروفترین سبکهای طراحی لوگو امبلم است. در این سبک طراحی لوگو نمادی از یک فونت در داخل یک نماد دیگر قرار میگیرد. به طور معمول ظاهر این نوع لوگوها سنتی هست و نمادهایی از مهره، تاج، نشانها و سمبلها را میتوان در آنها یافت. معروفترین نمونه لوگو امبلم لوگوی استارباکس است.
از این لوگو در صنعت آموزش، صنایع دولتی، خودرو و خدمت رسانی بیش از صنایع دیگر استفاده میشود. البته توجه داشته باشید، تطبیق دادن این سبک لوگوهای کلاسیک با طرحهای مدرن یا چاپ آنها بر کارت ویزیت میتواند یک چالش واقعی برای کسب و کارها باشد. البته لوگوهایی که به سبک امبلم طراحی میشوند، اغلب طرحهایی خاص و جذاب هستند.
تایپوگرافی یا Wordmarks
این نوع طراحی لوگو شباهت زیادی به لترمارک دارد. تاپیوگرافی یکی از انواع طراحی لوگو مدرن و پرطرفدار بین کارفرماها است. لوگوی کوکاکولا یا گوگل هر دو تایپوگرافی هستند. استفاده از این لوگو زمانی که کسب و کار یا شرکتی نام مختصر و مشخصی دارد، توصیه میشود. تایپوگرافی از انواع سبک طراحی لوگو یکی از جذابترین و به یاد ماندنیترین روشهای دیزاین لوگو است. اغلب برندهای شناخته شده و قوی از این سبک برای طراحی لوگوهای خود بهره میبرند.
اگر کسب و کار شما از حروف زیادی تشکیل شده یا اگر به دنبال سادهتر کردن حروف بیزینسی خود هستید، حتما از تایپوگرافی برای خلق لوگوی جدید بهره ببرید. فراموش نکنید، فونتها، حروف و کلمه نهایی بر بازاریابی و برندسازی کسب و کارها تاثیر مستقیم دارد، پس حتما قبل از طراحی لوگو چندین نمونه لوگو خلق کنید تا طرح نهایی بسیار خلاقانه و باکیفیت باشد.
لوگو تصویری (پیکتوگرام)
از دیگر انواع طراحی آرم و لوگو میتوان به پیکتوگرام اشاره کرد. در این سبک طراحی لوگو از علامت تجاری، تصویر یا نماد برای خلق لوگو با توجه به سبک کسب و کار استفاده میشود. اپل و لوگوی پرنده توییتر (که در حال حاضر با نام X هست) از معروفترین لوگوهای تصویری جهان هستند. انواع لوگو های تصویری به قدری نمادین و خلاقانه ساخته میشوند که در ذهن مخاطب به جا میمانند. در این سبک طراحی لوگو صرفا یک تصویر به عنوان نمادی از یک بیزینس شناخته میشود، پس باید با دقت و خلاقیت بالایی لوگو آماده شود.
لوگو مینیمال
این سبک طراحی یکی از سبکهای جدید خلق لوگو به شیوهای مدرن و ساده است. امروزه طراحان زیادی در این سبک اقدام به طراحی انواع لوگو ایرانی میکنند. به طور معمول در این سبک طراحی از سادهترین اشکال، حروف یا حتی صرفا یک رنگ برای طراحی لوگو استفاده میشود. لوگوهایی که به این سبک طراحی میشوند، بسیار ساده هستند و فضای زیادی اشغال نمیکنند. Airbnb و Uber از نمونههای معروف لوگوی مینیمال در سطح جهانی هستند.
لوگو سه بعدی
از انواع لوگو ها که در سالهای اخیر پرطرفدار شده میتوان به لوگوی سه بعدی اشاره کرد. این لوگوها با استفاده از نرم افزارهای خاصی، متنهای سه بعدی یا عکسهای سه بعدی طراحی میشوند. سپس در انتها زمانی که آرم سه بعدی مشاهده میشود، صرفا یک تصویر ساده دو بعدی از آن دیده نمیشود، بلکه تصویر با حجمهای سه بعدی مشاهده میگردد. استفاده از لوگوهای سه بعدی باعث افزایش جذابیت، جلب نظر مخاطب میشود و نشانگر برندسازی قوی برای کسب و کار است. لوگوی معروف Warner Bros در دسته لوگوهای سه بعدی قرار دارد.
لوگو انتزاعی
آرم انتزاعی از سبکهای طراحی انواع لوگو شرکت است. این نوع آرمها بسیار خاص هستند. به عنوان مثال لوگوی آدیداس در دسته سبکهای طراحی انتزاعی قرار دارد. این سبک برای انواع طراحی لوگو فارسی هم استفاده میشود. در سبک انتزاعی خلاقیت بیش از انواع دیگر سبکها اهمیت دارد، زیرا شما باید با دقت تصاویر یا حروف را کنار هم بچینید تا بتوانید شعار یا حرف مدنظرتان را به مخاطبین ارائه دهید. مزیت این سبک ارائه هدف یا شعار بیزینس به صورت نمادین در قالب یک تصویر خاص به کمک رنگها، تصاویر یا حروف است.
لوگو ترکیبی
خلق لوگوی ترکیبی از سبکهای معروف دیگر طراحی انواع لوگو است. لوگوهایی همچون Lacoste یا Burger King از معروفترین لوگوهای جهانی در این سبک طراحی لوگو هستند. این سبک طراحی در خلق انواع لوگو فارسی نظیر سایپا و ایران خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این سبک طراحی ترکیبی از کلمه یا حروف در کنار تصاویر یا لوگوهای مسکات هست که در نهایت منجر به خلق آرم جدید میشود. در واقع اساس این سبک طراحی کنار هم قرار گرفتن عکس و متن به شیوهای جالب و خلاقانه است.
لوگو مسکات
طراحی انواع لوگو با کمک سبک مسکات شامل تصاویر کارتونی، رنگارنگ و شاد است. لوگوی KFC یکی از معروفترین لوگوهای این سبک است. اغلب آرمهای مسکات شخصیتهای مصوری هستند که به عنوان نمادی از کسب و کارها معرفی شده و به کار گرفته میشوند. اغلب شخصیتهای به کار گرفته شده در لوگوهای مسکات به عنوان سخنگوی بیزینسها شناخته میشوند. این سبک طراحی لوگو برای استفاده در بیزینسهای مرتبط به حوزه خانواده و کودک کارآمد است. توجه داشته باشید صرفا انتخاب یک تصویر به عنوان لوگو در این سبک جوابگو نیست. بلکه خلاقیت و حفظ سادگی در حین طراحی لوگو با توجه به شعار کسب و کار یا تاریخچه آن هم نیاز است. توجه داشته باشید، استفاده از این سبک طراحی لوگو میتواند بازاریابی یا چاپ لوگو را بر کارت ویزیت یا بروشورها به کاری سخت بدل کند.
لوگو مونوگرام یا lettermarks
لوگوهای مونوگرام که تحت عنوان lettermarks یا لوگوهای ساخته شده از حروف هم شناخته میشوند، یکی از انواع سبک لوگو پرطرفدار بین گرافیک دیزاینها و کارفرماها هستند. یکی از انواع لوگو های مختلف محبوب بین شرکتها و کسب و کارهایی که نام طولانی دارند، استفاده از لترمارک است. در این لوگو از حروف اول نام تجاری کمپانی برای خلق لوگو استفاده میشود. لوگوی IBM یا CNN هر دو از این قبیل لوگوها هستند. در واقع هدف از ساخت این لوگوها به خاطر سپردن راحتتر نام کمپانیها است. از آنجایی که تمرکز در انواع طرح لوگو لترمارک بر حروف اولیه اسم هست، نوع فونتی که برای لوگو مورد استفاده قرار میگیرد، اهمیت زیادی دارد.